
Szkoła Podstawowa im. Stanisława i Jana Potoczków w Rdziostowie w bieżącym roku szkolnym realizuje projekt grantowy Centrum Mistrzostwa Informatycznego pod patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki, państwowego instytutu badawczego NASK oraz Ministerstwa Cyfryzacji.
Partnerem wiodącym projektu jest Politechnika Łódzka, a partnerami projektu są m.in.: Akademia Górniczo - Hutnicza w Krakowie, Cyfrowy Dialog oraz Stowarzyszenie I LOVE MATH.
Projekt ten popularyzuje informatykę wśród młodych ludzi i pokazuje im, że programowanie jest zawodem przyszłości.
W projekcie biorą udział uczniowie z klas VII – VIII, którzy uczestniczą w bezpłatnych zajęciach
z informatyki, podczas których uczą się myślenia algorytmicznego oraz programowania.
Zaplanowano dla nich ciekawe zajęcia pozalekcyjne – koło programowania, wycieczki oraz konkursy. Dzięki CMI szkoła otrzymała wsparcie finansowe na realizację zajęć, jak również na zakup sprzętu
i pomocy dydaktycznych, które są wykorzystywane na zajęciach. Uczniowie programują w dwóch językach programowania: Scratch i Python. Swoje wysiłki testują na mBotach – robotach, które szkoła otrzymała w ramach grantu. CMI umożliwia uczestnikom odkrywanie i rozwój talentów uczniowskich, szczególnie w zakresie informatycznym, nastawionym na rozwiązywanie problemów. Między innymi poprzez start w zawodach algorytmicznych i projektowych, co może dodatkowo motywować uczniów i uczennice do rozwijania swoich zainteresowań i talentów.
Udział w projekcie to również okazja do samorozwoju i doskonalenia umiejętności zawodowych nauczyciela. Koordynator projektu pani Agata Stężowska uczestniczy w cyklicznych szkoleniach, które odbywają się na Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Oprócz wiedzy merytorycznej to również wymiana doświadczeń i możliwość poznania nauczycieli-pasjonatów, z różnych stron Polski.
W ramach projektu w dniu 4 maja 2022 roku odbyła się bezpłatna wycieczka edukacyjna do Krakowa, podczas której uczniowie zwiedzili Muzeum Iluzji Krakil, które mieści się w historycznym dworku. Muzeum Iluzji to przestrzeń, w której iluzje spotykają się z wynalazkami naukowymi i sztuką: fizyka i optyka prezentowane są razem z tajemniczymi dziełami sztuki i klasycznymi łamigłówkami. Wyjątkowe doświadczenie edukacyjne wzbogaca interaktywna rozrywka – rysowanie światłem, tworzenie cieni i niezapomnianych chwil w świecie do góry nogami. Tutaj uczniowie kształtowali swoją wyobraźnię i zaglądali w głąb swojego umysłu, stawiając przed nim nowe kreatywne wyzwania. Zobaczyli różne możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii i samodzielnie testowali ich działanie.
Wybrali się również na spacer brzegiem Wisły, robili pamiątkowe zdjęcia i integrowali się na wspólnym obiedzie.
Zwieńczeniem wyjazdu było zwiedzanie Kraków Arcade Museum. Interaktywne Muzeum gier wideo - wehikuł czasu do lat 80 i 90 ubiegłego wieku. W muzeum zapoznali się z historią ewolucji i rozwoju gier arcade na przestrzeni lat. Było to dla uczniów wyzwaniem, niezwykłą atrakcją i świetną zabawą. Każdy znalazł tutaj coś dla siebie.
mgr Agata Stężowska
Koordynator projektu