Lawina nagród posypała się podczas tegorocznych „Imienin Gminy Chełmiec”. Mieszkańcy Gminy Chełmiec którzy odwiedzili ekostrefę, wzięli udział w konkursach organizowanych przez ekodoradcę otrzymali nagrody pokazujące jak można wykorzystać odnawialne źródła energii. Pytania dotyczące nowoczesnych kotłów zadawane podczas konkursów na scenie dawały kolejną szansę aby sprawdzić i nagrodzić zarówno dorosłych jaki i dzieci. Mieszkańcy pokazali, że jest im bliski temat czystego powietrza, znają aktualne obowiązki wynikające z uchwały antysmogowej i interesują się niskoemisyjnymi kotłami. Rozmowa z producentami kotłów na scenie pozwoliła na przybliżenie niezdecydowanym tematu czystego ogrzewania budynku. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z tego wydarzenia poniżej.
To jednak nie koniec nagradzania mieszkańców „świadomych ekologicznie”. Tak jak zapowiadaliśmy podczas zakończenia konkursu „POKONAMY SMOG” rozpoczynamy kolejny konkurs w którym dzieci i dorośli mogą wyrazić swoje przemyślenia na temat powietrza, którym oddychamy. Tym razem mamy następujące hasło przewodnie: „GMINA CHEŁMIEC– NASZE POWIETRZE W NASZYCH RĘKACH”. Dlaczego takie hasło? Ponieważ z jednej strony codzienne zachowania każdego z nas przyczynia się do stanu jakości powietrza, a z drugiej to ręce dużych i małych mieszkańców gminy namalują bądź napiszą spostrzeżenia na temat tego jakie znaczenie ma dla nich otaczające wszystkich powietrze i postawy społeczne.
Konkurs „POKONAMY SMOG” dawał możliwość wymiany swoich doświadczeń i przemyśleń między młodzieżą, a ich efekt pracy mogli zobaczyć rodzice i dziadkowie. Tym razem chcemy zachęcić wszystkie dzieci do współpracy z dorosłymi. Jesteśmy przekonani, że z konfrontacji różnicy pokoleń zrodzą się nietuzinkowe pomysły a wartością dodaną będzie wspólna nauka dla obu stron.
Tak jak w poprzednim konkursie tak i teraz staramy się docenić trud, wysiłek i pomysłowość włożoną w przygotowanie prac konkursowych przez interesujące nagrody. Dla zwycięzców przygotowaliśmy:
Etap |
Przedział wiekowy 6-10 lat |
Przedział wiekowy 11-15 |
I Wrzesień |
I miejsce – lampa solarna II miejsce – Robot solarny 14 w 1 III miejsce – Robot solarny 14 w 1 IV miejsce – Robot solarny 14 w 1 V miejsce – Robot solarny 14 w 1 VI miejsce – Robot solarny 6 w 1 VII miejsce – Robot solarny 6 w 1 VIII miejsce – Robot solarny 6 w 1 IX miejsce – Robot solarny 6 w 1 X miejsce – Robot solarny 6 w 1 |
I miejsce – lampa solarna II miejsce – Robot solarny 14 w 1 III miejsce – Robot solarny 14 w 1 IV miejsce – Robot solarny 14 w 1 V miejsce – Robot solarny 14 w 1 VI miejsce – Robot solarny 6 w 1 VII miejsce – Robot solarny 6 w 1 VIII miejsce – Robot solarny 6 w 1 IX miejsce – Robot solarny 6 w 1 X miejsce – Robot solarny 6 w 1 |
II Październik |
I miejsce – lampa solarna II miejsce – Robot solarny 14 w 1 III miejsce – Robot solarny 14 w 1 IV miejsce – Robot solarny 14 w 1 V miejsce – Robot solarny 6 w 1 VI miejsce – Robot solarny 6 w 1 VII miejsce – Robot solarny 6 w 1 VIII miejsce – Robot solarny 6 w 1 IX miejsce – Robot solarny 6 w 1 X miejsce – Robot solarny 6 w 1 |
I miejsce – lampa solarna II miejsce – Robot solarny 14 w 1 III miejsce – Robot solarny 14 w 1 IV miejsce – Robot solarny 14 w 1 V miejsce – Robot solarny 6 w 1 VI miejsce – Robot solarny 6 w 1 VII miejsce – Robot solarny 6 w 1 VIII miejsce – Robot solarny 6 w 1 IX miejsce – Robot solarny 6 w 1 X miejsce – Robot solarny 6 w 1 |
Zadanie konkursowe składa się z dwóch etapów:
Uzupełnienie ankiety dotyczącej inwentaryzacji ogrzewania budynków.
Jeden właściciel budynku mieszkalnego uzupełnia 1 ankietę dotyczącą stanu energetycznego budynku stanowiącą załącznik do regulaminu konkursu. Aby zgłoszenie konkursowe było ważne konieczna jest odpowiedź na wszystkie pytania zawarte w ankiecie, które dotyczą danej nieruchomości (za wyjątkiem punktu 2 ankiety).
W prawym górnym rogu ankiety należy wpisać imię i nazwisko oraz wiek ucznia biorącego udział w konkursie.
Wykonanie zadania konkursowego dedykowanego dla określonego miesiąca i określonej grupy wiekowej (np. rysunek o wskazanej tematyce, stworzenie wiersza lub hasła o tematyce ochrony czystego powietrza, walki ze smogiem zgodne z tematyką wymienioną w pkt. 4. Regulaminu konkursu)
Etap |
Przedział wiekowy 6-10 lat |
Przedział wiekowy 11-15 |
I Wrzesień |
Praca plastyczna wykonana na kartce formatu A4 wykonana dowolną techniką plastyczną (kredki, farby, wyklejanka, pastele itp.) stanowiąca odpowiedź na pytanie: Jak „wygląda” czyste powietrze? Jak można wykorzystać czyste powietrze? Jak dbać o czyste powietrze? |
Wiersz dotyczący wpływu czystego powietrza na nasze samopoczucie, zdrowie człowieka lub hasło reklamowe dotyczące ww. tematyki. Długość wiersza czy hasła reklamowego zależy od autora. 10 najbardziej pomysłowych i kreatywnych autorów zostanie nagrodzonych |
II Październik |
Praca plastyczna wykonana na kartce formatu A4 wykonana dowolną techniką plastyczną (kredki, farby, wyklejanka, pastele itp.) stanowiąca odpowiedź na pytanie: Jak „wygląda” smog? Dlaczego smog jest zły? Jak chronić się przed smogiem? |
Wiersz dotyczący wpływu powietrza na nasze samopoczucie, zdrowie człowieka lub hasło reklamowe dotyczące ww. tematyki. Długość wiersza czy hasła reklamowego zależna od autora. 10 najbardziej pomysłowych i kreatywnych autorów zostanie nagrodzonych. |
W konkursie może wziąć udział dziecko tylko wraz z osobą dorosłą. Osoba dorosła uzupełnia dane dotyczące budynku w ankiecie, natomiast dziecko wykonuje zadanie konkursowe wymienione w punkcie 2. Ankieta i praca konkursowa musi być trwale spięta.
Do oceny będą dopuszczone zgłoszenia, w których uzupełnione będą wszystkie dane w ankiecie (za wyjątkiem punktu 2 ankiety, która stanowi załącznik do niniejszego regulaminu) dotyczącej inwentaryzacji budynków oraz spełniająca wszystkie elementy zadania konkursowego opisanego powyżej. W przypadku nie dopełnienia powyższych obowiązków prace będą zdyskwalifikowane.
Uczeń wraz z rodzicem, opiekunem prawnym (właścicielem nieruchomości) może wziąć udział w konkursie 1 raz, chyba że dana ankieta inwentaryzacji ogrzewania budynku dotyczy innej nieruchomości (domy dziadków, dalszej rodziny) lub w zgłoszonym wcześniej budynku zostały wykonane istotne prace modernizacyjne (wymiana okien, docieplenie ścian, stropu, stropodachu, wymiana źródła ciepła, montaż odnawialnych źródeł energii).
W przypadku jeżeli do danego budynku przyporządkowanych jest kilka prac a w ankiecie nie występuje zmiana danych dotyczących budynku, wówczas rejestrowana jest tylko pierwsza praca, a kolejne prace nie będą rejestrowane.
Przesłanie pracy konkursowej jest równoznaczne z wyrażeniem zgody rodzica/opiekuna prawnego uczestnika/czki na jego/jej udział w konkursie, przetwarzanie jego/jej danych osobowych i wizerunku na potrzeby działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez organizatora w ramach projektu LIFE pn.: „Wdrażanie programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze / Implementation of Air Quality Plan for Małopolska Region – Małopolska in a healthy atmosphere” LIFE IP MALOPOLSKA / LIFE14 IPE PL 021 oraz nieodpłatne wykorzystanie pracy konkursowej w celach informacyjno-promocyjnych do realizacji ww. projektu. Każdy uczestnik konkursu przed wysłaniem pracy konkursowej zobowiązany jest do zapoznania się z treścią regulaminu konkursu dostępnego poniżej.