Niewątpliwie jest jednym z największych i najciekawszych tego typu przeglądów twórczości ludowej. Organizatorem jest chełmiecki ośrodek kultury wraz z Parafiami z terenu Gminy i Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” oraz Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu.
Do prac nad oceną zaproszono etnografki Magdalenę Kroh i Barbarę Romańską przy współudziale pracowników GOK w Chełmcu. jak nikt zna specyfikę i wykonanie naszych chełmieckich palm, przedstawiła wykonawców, których palmy są już rozpoznawalne, zwracając uwagę na materiał użyty do budowy palm, bogactwo materiałów ozdobnych, zgodnych z regionalnym zdobnictwem, estetykę, technikę wykonania, a przede wszystkim zachowanie miejscowych tradycji. Przypomniała, iż niewłaściwe jest używanie do budowy tradycyjnej palmy zbóż i barwionych traw, konieczne natomiast jest dołożenie gałązek wierzbiny (bazi), które są podstawowym i niezbędnym elementem przy jej wyrobie. Ważnym również jest odpowiednie proporcjonalne ozdabianie palm baziami, palmą / wiechlina trzcinowata/, dodatków zimozielonych, do elementów zdobniczych z bibuły. Wytwory bibułowe nie powinny być w przewadze, powinny jedynie stanowić ozdobę palmy.
Komisja zachęca więc przyszłorocznych twórców do uwzględnienia powyższych sugestii, aby chełmiecki konkurs był wzorcotwórczym nie tylko dla sąsiednich gmin, ale i w skali ogólnokrajowej.
Tegoroczne Palmy w liczbach:
Zgłoszonych palm do oceny - 202
Uczestników wykonujących palmy – ponad 300
Klasyfikacja ogólna:
nagrody specjalne -5
I miejsc – 95
II miejsc – 81
III miejsc – 20
wyróżnień – 1
dyplom za udział - 3
Miejscowości, w których oceniano palmy i ich ilość:
22 z Chełmca, 48 z Paszyna, 2 z Piątkowej, 6 z Librantowej, 5 z Januszowej, 10 z Wielogłów, 18 z Trzetrzewiny, 12 z Niskowej, 12 ze Świniarska, 16 z Chomranic i 51 z Marcinkowic