
- Nowe zapisy ustawy o ochronie przyrody nakładają na osoby fizyczne zgłoszenie do Urzędu Gminy Chełmiec od 17 czerwca 2017r. zamiaru usunięcia drzew, których obwód pni mierzonych na wysokości 5 cm przekraczają:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
- Zgłoszenie musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
- Organ przyjmujący zgłoszenie w terminie 21 dni od dnia dokonania zgłoszenia zobowiązany jest do przeprowadzenia oględzin drzew przeznaczonych do usunięcia w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa oraz obwodu pnia mierzonego na wysokości 5cm. W terminie 14 dni od dnia oględzin organ może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw do zgłoszonej wycinki drzew. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
- Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania przez urząd gminy oględzin drzewa właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na tej części nieruchomości na której rosły usunięte drzewa, wówczas na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
- Dokonanie wycinki drzew bez stosownego zgłoszenia lub przed dokonaniem oględzin przez organ, a także w przypadku sprzeciwu organu, skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
- W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.